tisdag 25 november 2014

Insurgent



Insurgent (inbunden)
Titel: Insurgent
Original titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent
Språk: svenska
Översättare: Katarina Falk
Utkommen: 2013-07-22
Förlag: Modernista
Sidor: 381
Del: 2
Tidigare böcker i samma serie: Divergent
Handling
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.
Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.
Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.
Recension
Har då läst andra boken av den väldigt populära Divergent-serien. Är ganska besviken på hela serien än så länge och förstår inte riktigt all hype runt den. Det är ingen dålig bok, men jag ser den inte som något speciellt.

Insurgent är en dystopi och följer det vanliga dystopi-mönstret. Annorlunda samhälle från idag där huvudpersonen trivs och tycker att det fungerar bra. Något händer, huvudkaraktären får reda på en hemlighet hon/han inte borde få veta och börjar tveka på systemet för att det sedan ska sluta med att fler börjar tveka och uppror startar för att riva ner systemet.
Visst, en bra linje att gå efter, tills den har använts för mycket. Men Insurgent lyckas ändå dra in något nytt i det hela, en massa andra trådar att dra i, vilket är ett plus!
Något som däremot fick mig att fundera var hur lätt Tris bytte åsikt gällande falangerna. Helt plötsligt tyckte hon att det kanske inte var en sådan bra idé trots allt. Kan man verkligen ändra sig så totalt när man växt upp med att någonting har varit på ett visst sätt hela sitt liv?

Det kändes emellanåt som att Tris handlingar var bara ett sätt att få storyn att gå framåt och få lite spänning. För visst sitter man som på nålar när huvudkaraktären klantar till det och verkligen sitter i klistret? Det var gång på gång som hon försökte vara hjälten, offra sig för andra och trodde att hon gjorde det bästa för alla. Istället gjorde hon oftast bara saker ännu värre och skadade fler personer runt omkring sig.

Och det var inte bara Tris som jag kände mig besviken på efter den här boken utan också Tobias. Vad hände egentligen med honom den här boken? Han som var den starka, coola Four som tog rätt beslut och visste vad han höll på med. Under större delen av boken var han mer en bikaraktär än huvudkaraktär. Visserligen lät det Tris få mer utrymmen, men jag saknade ändå Tobias. De gånger som han verkligen fick mer fokus på sig var de gånger man fick läsa om deras bråk och gräl som aldrig tog slut. Tillslut blev det så uttjatat och de hade kunnat undvika det mesta av bråken om de bara hade varit lite mer ärliga och öppna. Hemligheter är inget förbjudet i böcker men det blir så tråkigt när man bara står och trampar på samma ställe hela tiden på grund av det.

Jag läste boken på svenska, så jag kan inte säga om det är författaren som missade lite väl många svenskalektioner eller om det är översättaren som lyckats misslycka med sitt jobb för ibland undrar jag över texten. Speciellt dialogerna, som kunde få mig att frusta till ibland för att de låter så oäktiga eller forcerade, eller bara har ett konstigt ordval. Aja, vet inte vem som är skyldig till det, men skulle gissa på att det mesta låter mycket bättre på engelska än vad det gör på svenska, vilket gör det svårare att översätta på ett snyggt sätt.

Men något som det absolut inte går att klaga över är takten och spänningen! Det hände egentligen någonting hela tiden, de flyttade på sig flera gånger till nya platser med nya människor och även en del tvister. Så på något sätt ville jag ändå fortsätta läsa trots allt som jag störde mig på.

Sammanfattat så ångrar jag inte att jag läste boken, men jag tänker inte korsa oceaner för att få tag på den sista boken.


Betyg 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar