lördag 6 juli 2013

Hemlös

Hemlös (inbunden)
Titel: Hemlös
Original titel: Blameless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasollprotektoratet
Språk: svenska
Översättare: Lena Karlin
Utkommen: 2013-04-24
Förlag: Styxx Fantasy
Sidor: 361
Del: 3
Tidigare böcker i samma serie: Själlös, Chanslös
Handling
Alexia Maccon, f.d. Tarabotti, har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga, arga och mordiska varelser, dessutom är hon plötsligt hemlös och London säsongens största skandal på grund av sitt obekväma tillstånd. Att bli med barn är en omöjlighet för henne som själlös, åtminstone med sin man som är varulv. Alexia beger sig till Italien i jakt på Tempelriddarorden. De sägs ha kun skap om övermänniskor. Alexia misstänker att hon hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om livshotande attacker när det finns pesto?
Recension
Tredje delen i en alldeles underbar serie, som jag inte vill säga gjorde mig besviken men ändå är den “sämsta” i serien så här långt.


Hemlös var på något sätt egentligen ganska så händelselös, som Chanslös. Men ändå var boken så lätt att läsa och tog slut fort. Det är så mycket annat jag älskar med den som gör att den inte behöver vara lika spännande och händelsefull som en annan bok. Kanske är det bra att det inte hände så mycket i den. Den kanske hade blivit för ihoptryckt då, så jag ska inte klaga på det.
Karaktärer
Karaktärerna är fortfarande så underbara och det är lär att sjunka in bland dem. Dock störde jag mig på Alexia några gånger. Jag brukar älska hennes snabba kommentarer, men vid vissa tillfällen passade dem inte riktigt. Lyall som man fick se mer av börjar bygga en plats i mitt hjärta. Efter halva boken föredrog jag att vara i London och läsa om Lyall än att läsa om Alexia.


Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar