måndag 18 februari 2013

Helena

Helena (häftad)Titel: Helena
Original titel: Starcrossed
Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed
Språk: svenska
Översättare: Ylva Kempe
Utkommen: 2011-06-10
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 505
Del: 1

Handling
Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.
Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren ...
Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara.

Recension
Jag kände mig dragen till boken redan från början och det är alltid ett gott tecken. När jag väl börjat läsa den så var jag fast. Jag längtade efter att få läsa den hela tiden. Det var nästan allt jag hade i huvudet. Jag till och med drömde om den. Nästan allt var perfekt med boken. Fast den hade många fel i språket, men antar att det är översättarens fel. Citationstecknen som visade när någon talade satt fel vid en del ställen. Och ibland saknades det. Det kan vara ganska jobbigt eftersom man då inte ser skillnad på när någon talar eller inte. Något annat som jag blev väldigt förvirrad av var familjen Delos. Antingen är det jag som är trög eller så har det blivit lite fel. Boken var bra skriven och jag älskar historien. Något som jag funderar över är om författaren har läst Twilight. För familjen Delos påminde mycket om Cullens.

Betyg 9.5/10


handlingochbildkälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar