måndag 18 juni 2012

Beastly, ett odjur

Kan innehålla små spoilers

Beastly, ett odjur (storpocket)Titel: Beastly, ett odjur
Original titel: Beastly
Författare: Alex Flinn
Språk: svenska
Översättare: Helena Stedman
Utkommen: 2011-04-18
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 302

Handling
Kyle Kingsbury är rik, skitsnygg, elak och egoistisk. För honom är det självklart att han ska väljas till den populäraste killen på skolbalen och få hångla med den snyggaste tjejen resten av natten.
Och allt hade nog gått som planerat om det inte hade varit för Kendra. Hon är inte särskilt snygg och hon har mage att kritisera honom för att få fördelar för att han är det.
För att ge igen bjuder Kyle henne på skolbalen bara för att dumpa henne utanför dörren och göra bort henne inför hela skolan.
Men Kendra är inte en vanlig tjej - hon är häxa. När Kyle kommer hem på natten efter skolbalen väntar hon i hans rum. Hon förbannar honom för hans grymhet och förvandlar honom till ett monster med päls, horn och huggtänder. Lika ful på utsidan som han är på insidan.
Bara om han lyckas hitta en tjej som verkligen älskar honom som han ser ut nu och som kysser honom innan två år har gått kommer förbannelsen att brytas. Och en sak till: Kyle måste också verkligen älska henne!
Han var Kyle Kingsbury, den coolaste killen - ett riktigt as, riktigt beastly. Men det syntes inte utanpå. Nu är han helt och hållet ett odjur.

Recension
Till att börja med så måste jag säga att den var mycket bättre än jag trodde. Min förväntningar var inte särskilt höga utan hoppades bara på att den skulle vara ganska bra i alla fall.

Istället fick jag en fantastisk bok i händerna. Efter att ha läst den upptäckte jag hur mycket jag tycker om omtolkningar från klassiker. Disneynörd som jag var när jag var liten så har jag sett Skönheten och odjuret ett antal gånger och jag gillar att när man läser boken så kan man sitta och tänka tillbaka till de stunderna och bara "Wow, det kommer jag ihåg." "Så hände det ju i Disneys version också." etc.

Något jag älskade med den var att det fanns en bra röd tråd i den. Den kändes så avslappnad och texten gled fram jättebra.  Jag bara  hängde med i den och helt plötsligt var den slut. Den var inte så tjock, men jag läste ut den väldigt fort om man jämför den med de andra böckerna jag läst på senaste tiden.

*SPOILERS*Kärlekshistorien var ju bara för fin och det kändes så sorgligt när det började närma sig slutet. Fick nästan panik när det kändes som att den skulle sluta med att han förblev ett odjur. *SLUT PÅ SPOLIERS*

Karaktärer
Kyle
En härlig omväxling att till och börja med, vara ur en killes perspektiv. Det hände inte ofta, men det är ju skönt med omväxling. Sedan är det inte så ofta jag läser ur en elak och egoistisk persons perspektiv. Man märkte verkligen hur han förändrades och tillslut hade jag svårt att föreställa mig honom som han var från början.

Linda
Motsatsen till Kyle(som han var från början). En mycket god tjej som kan se förbi utseendet.

Bokomslag
Ja… Vet inte vad jag ska säga om det riktigt. Förstår ju varför rosen är där, men annars känns det inte som något speciellt.

Betyg 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar